Οι συνταγές της γιαγιάς μου



Όταν άρχισα να μαγειρεύω, νέα νοικοκυρά, άπειρη και άμαθη, ήθελα να καταπλήξω το σύμπαν με τις μαγειρικές μου ικανότητες. Διάβαζα με πάθος το βιβλίο της Σοφίας Σκούρα, καθηγήτριας Οικοκυρικών στο Αρσάκειο, που μου είχαν χαρίσει στο γάμο, διάβαζα και τις συνταγές της Χρύσας Παραδείση στο μοναδικό αμιγώς γυναικείο περιοδικό της εποχής τη « Γυναίκα και το Σπίτι» και οι συγγενείς και φίλοι ήταν υποχρεωμένοι να δοκιμάσουν και να παινέψουν τα έργα των χειρών μου…Οι μεγαλύτεροι θαυμαστές μου ήταν ο άντρας μου και ο πατέρας μου, οι έπαινοι τους όμως, ως προερχόμενοι από άντρες που δεν καταλάβαιναν και πολύ από γευσιγνωσία δεν μέτραγαν και πολύ. Ατυχώς δεν άκουγα μόνο επαίνους από τους δοκιμαστές μου, υπήρχαν και κριτικές, υπόγειες και τσουχτερές. Η γιαγιά μου, μια πολύ ισχυρή προσωπικότητα που δεν μασούσε τα λόγια της, με έκανε να βράζω από θυμό όταν με ύφος ελαφρώς ειρωνικό, έτσι μου φαινόταν τουλάχιστον, αποφαινόταν « Πολύ νόστιμο..Μπράβο» και αμέσως μετά με την ίδια ανάσα ρώταγε «Πόσα αυγά είπες ότι έβαλες;» και όταν ομολογούσα, 6 ή και περισσότερα, «Βούτυρο; Ζαμπόν;» μου ξετίναζε τη συνταγή και κουνώντας το κεφάλι κατέφερε το τελικό χτύπημα, λέγοντας με σημασία, «Τα υλικά, βέβαια τα υλικά….το θέμα όμως είναι να κάνεις νόστιμο φαί με λίγα υλικά. Εγώ ποτέ δε βασιζόμουνα στα υλικά και όλοι είχαν να λένε ότι “η Ελένη και πλαναδούρια να μαγειρέψει νόστιμα θα είναι”. Για τους αμύητους τους πληροφορώ ότι πλαναδούρια είναι τα ροκανίδια που πέφτουν όταν ο ξυλουργός πλανίζει τις σανίδες. Εννοείται ότι είχε δίκιο η γιαγιά μου. Τα φαγητά της ακόμα τα θυμάμαι. Δεν έχω φάει ποτέ καλύτερο « καπαμά» ή « λεμονάτο» από της γιαγιάς μου το κορυφαίο της όμως « παραγεμιστά στην κατσαρόλα» ήταν η πεμπτουσία της νοστιμιάς. Ατυχώς τίποτε δεν με έμαθε! ΄Οσο ήμουν ανύπαντρη θεωρούσα τη μαγειρική κατώτερη απασχόληση, η πνευματική τροφή με ενδιέφερε, όταν παντρεύτηκα ήταν αργά, έπεσα στην παγίδα των συνταγών όπως σας ομολόγησα. Το μόνο που θυμάμαι να έμαθα από τη γιαγιά είναι ο πουρές στο ξύλινο γουδί, προίκα της γιαγιάς, η σκορδαλιά επίσης με πατάτα στο ξύλινο γουδί και η μαγιονέζα με το χέρι και το λαδάκι σταγόνα σταγόνα. ΄Εστω κάτι είναι και αυτό. Αργότερα, όταν πια είχε πεθάνει και εγώ είχα βάλει μυαλό προσπάθησα να φέρω πάλι στη μνήμη μου κάποιες εικόνες και κάποιες σπεσιαλιτέ της, δυστυχώς το αποτέλεσμα ήταν φτωχό. Ένα από αυτά τα φαγητά, κουνουπίδι γιαχνί, αρκετά συνηθισμένο πιάτο στην πατρίδα μας, προσπάθησα να μαγειρέψω για χάρη σας, ιδού η συνταγή και το αποτέλεσμα.

Υλικά
1 καλό κουνουπίδι, να είναι άσπρο και τα φύλλα πράσινα και ζωηρά.
2-3 μέτριες πατάτες καθαρισμένες και κομμένες χοντρουλά κομμάτια
2-3 μέτρια κρεμμύδια ψιλοκομμένα ( εγώ τα κόβω στο χέρι, εσείς αν θέλετε βάλτε το Multipractic να κάνει τη δουλειά, χάνει όμως σε γεύση)
1-2 δόντια σκόρδο, επίσης ψιλοκομμένα και χωρίς την πράσινη ουρίτσα,
1 μεγάλη κουταλιά της σούπας ντομάτα πελτέ, αν δεν σας αρέσει βάλτε πουμαρό ή και συνδυασμό των δύο, εξαρτάται πόσο κόκκινο σας αρέσει το φαί σας, μπορείτε να βάλετε και περισσότερο πελτέ.
Λάδι περίπου ½ φλιτζάνι
Αλάτι πιπέρι

Στη κατσαρόλα βάζουμε το λάδι με το κρεμμύδι και το σκόρδο να μαραθούν και να γυαλίσουν , προσθέτουμε τον πελτέ και το κουνουπίδι που το έχουμε πλύνει καλά και χωρίσει σε φουντίτσες. Το γυρίζουμε μια δυο βόλτες προσθέτουμε της πατάτες, αλάτι πιπέρι, λίγο νερό, χαμηλώνουμε τη φωτιά και το αφήνουμε να σιγοψηθεί να δέσει η σάλτσα και αυτό είναι όλο…καλή όρεξη. Τρώγεται και κρύο και του πάει ωραία η φέτα.

Σχόλια

Ο χρήστης ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε…
Πολύ μου αρέσει. Στο πιάτο μου βάζω και πολύ λεμόνι που του έχω αδυναμία.
Φαγητό χειμωνιάτικο.
Καλή ιδέα...

Γλαρένιες αγκαλιές
Ο χρήστης EKT είπε…
Και εγώ επίσης και δεν πιστεύω στη θεωρία που λέει πως όπου πάει ντομάτα δεν πάει λεμόνι, γιατί πως αλλιώς θα γινόταν το υπέροχο ροζ αυγολέμονο;
Ο χρήστης EKT είπε…
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
ελενη μου
τι ευχαριστη εκπληξη.....κι οτι προγραμματιζα αυτο το φαγητό μες τη βδομάδα...δεν ήξερα οτι του παει και η πατατα,εμείς αντι για κρεμμυδι και σκορδο βαζουμε μονο κανελα,αλλα θα το δοκιμασω κι ετσι!...ειναι μια παραδοσιακή συνταγή της Πελοποννησου θα έλεγα,το αυγολεμονο με ντοματα(το οποιο και λατρευω...)
μ'αρεσουν τα ποστ σου,ειναι ενα ταξιδι στο χρόνο...:)
φιλια!
ΥΓ:θυμαμαι τη Σκουρα και την Παραδείση μες το σπιτι...κι εμεις να ξεφυλλίζουμε και να λεμε στη μαμα...αυτό θα μας φτιάξεις!!
Ο χρήστης EKT είπε…
Τώρα καταλαβαίνεις αγαπητή cookitsa ότι είμαι μάλλον της ιδίας κλάσσης με την μαμά σου..
φιλιά πολλά
Ο χρήστης betty είπε…
Γειά σου Ελένη κι εμείς για κουνουπίδι συζητάμε αυτή τη βδομάδα. Μας αρέσει και η λεμονάτη εκδοχή αλλά και η ξυδάτη(κάτι σαν στιφάδο. Καλή κι αυτή η ιδέα!
Τι έγινε αδελφούλα, δε βρήκες τα τραγούδια που σου ζήτησα;
Πλάκα έχει αυτό του Ντασέν, ταίριαζε με τις πιτσιρίκες.
Άμα βρεις και το dans les yeux d'Emilie,να θυμηθούμε τους δίσκους μας!
Ο χρήστης EKT είπε…
Γειά σου Betty,
Eίμαι σίγουρη θα ξέρεις και την Κυπριακή εκδοχή,Μούγκρα νομίζω τη λένε,είναι κάπως σαν τουρσί, αλλά γίνεται με προζύμι. Αν την ξέρει κάποιος ας μας τη γράψει.
Ο χρήστης anagnostria είπε…
Γεια σας, κι εμείς εδώ στην Κύπρο έτσι το μαγειρεύουμε, αν εξαιρέσω το κρεμμύδι και το σκόρδο. Μόνο που το τσιγαρίζουμε λίγο το κουνουπίδι πριν ρίξουμε τη σάλτσα.Όσο για τη "μούγκρα", γίνεται με κουνουπίδι, τρώγεται όμως σαν ορεκτικό, όχι σαν κύριο πιάτο. Δυστυχώς δεν ξέρω τη συνταγή, θα τη μάθω όμως αν σας ενδιαφέρει.
Ο χρήστης ange-ta είπε…
Καλησπέρα, σε όλη τη παραία!
καλή ιδέα, αύριο θα κάνω και το κουνουπίδι που έχω στο ψηγείο εδώ και 5-7 μέρες. Μαζί με τις ψητές μπριζόλες, λέτε να μην πάνε;;

@ EKT
μόλις τελείωσα την εταίρα του Μεγαλέξανδρου.
Πολύ γλυκια η Πακάτη, αλλά και ο ζωγράφος ο Απελλής το κάτι άλλο.
μπράβο.
Μετά από δύο άλλα βιβλία που έχουν σειρά, θα συνεχίσω το επόμενο που έχω αγοράσει.

φιλια σε όλη την εκλεκτή παρέα
Ο χρήστης ange-ta είπε…
ωχ, πολλές ανορθογραφίες, σορρυ
Ο χρήστης Σπύρος είπε…
Κάποια στιγμή πρέπει να κάνουμε BLOGGO ΣΥΜΠΌΣΙΟ...και να εισαι η οικοδέσποινα..
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
@Mπετουλα
δε βρήκα κανένα μειλ με τραγούδια...

@καλώς την αγαπητή αναγνωστρια...δυστυχώς δεν προλαβαίνω να ανταποδώσω καμια επισκεψη τελευταία....
για τη μούγκρα δεν έχω ιδέα...να μας πεις περισσότερα :)

@αντζετάκι
ούτε σε σενα προλαβαίνω να ερθω....και σου οφείλω την αφύπνιση της οικολογικής μου συνείδησης...:)
το κουνουπίδι θα πηγαίνει χαρμα με τις μπριζόλες,θα έλεγα μαλιστα οτι αν το σερβίρεις κρύο θα είναι μια πολυ ωραία σαλάτα ή ένα ωραίο πρωτο πιατο....
μην σε απασχολούν οι ανορθογραφίες :)

@Σπύρο
φοβερή... η ιδέα σου:))

-κοίτα τώρα πειρασμός...να κάνω μια τσάρκα στα μπλογκς,ή να παω για μαγείρεμα...-

φιλια και καλημέρες σε όλους
Ο χρήστης EKT είπε…
@Betty.
Τώρα που μου το θύμισες η κανέλλα, το ξυλάκι όχι η σκονη, πάει πολύ ωραία, δένει με τη ντομάτα. Το συνηθίζουμε άλλως τε στην Πελοπόννησο.
@Anagnostria,
Η Μούγκρα, ως ορεκτικό φυσικά, μου άρεσε πάρα πολύ, θυμάμαι πολύ ωραία την έφτιαχνε στις Πλάτρες σε ένα εστιατόριο, ίσως να ήταν το μοναδικό τότε, που είχε μια κυρία. Ωραίες ημέρες, παρέα με φίλους αγαπητούς, τότε νέους ωραίους και ευτυχείς, δεν ήξεραν, πως μπορούσαν, τις συμφορές που τους περίμεναν λίγα χρόνια μετά. Μιλάω για προσωπικές συμφορές.
@ange-ta Χαίρομαι που σου άρεσε η Πακάτη μου. Ελπίζω να σου αρέσει καιη Μεγώ.
Ο χρήστης Ra Ma είπε…
Αν και δεν μαγειρεύω, το απολαμβάνω ενώ τρελαίνομαι για τις λεπτομέρειες και που η κάθε μιας σας προσθέτει...
Μου αρέσουν οι πρόλογοι της ekt που είναι από μόνοι τους θησαυρός (θα μπορούσε να είναι σκηνές από την Πολίτικη Κουζίνα!)
Τα "δόντια" σκόρδου και το "γυρίζουμε μια δυό βόλτες" με έστειλαν...

Απολαυστικότατο!
Ο χρήστης EKT είπε…
Aγαπητέ Θύμιο, δεν έχεις παρά να δοκιμάσεις να μαγειρέψεις. Ποτέ δεν είναι αργά..
Ο χρήστης heart n soul είπε…
Κυρία EKT μας, τι μου θυμίσατε, και η γιαγιά μου η μανιάτισσα έτσι το μαγείρευε το κουνουπίδι, θυμάμαι μάλιστα ότι δεν το χα ξανακούσει μαγειρεμένο με ντομάτα, "καπαμά; τι ναι αυτό;", θυμάμαι σαν τώρα την κουβέντα στην αυλή, πάνε 25(!) χρόνια, να μου λέει γι αυτό το φαγητό...Όταν το πρωτοδοκίμασα ξετρελλάθηκα :)
Και το βιβλίο της Σκούρα μου το έκανε δώρο η μαμά :)
Να 'σται καλά :)

Δημοφιλείς αναρτήσεις